Tips för att äta mer hälsosamt

Bara för att du vill äta hälsosamt behöver det inte betyda att maten är tråkig eller behöver ta lång tid att laga. Du kan långsamt förändra dina matvanor så att du kan få en hälsosammare livstil och på så vis må bättre. 

Du kan börja med att dra ner på eller undvika socker helt och hållet. Ersätt vanlig pasta, gryn och bröd med fullkorn. Se till att öka mängden bär, frukt och grönsaker. Använd mjölkprodukter med låg fetthalt och välj gärna olja som matfett. Håll dig till max 500 gram chark och kött per vecka, försök att äta skaldjur och fisk mellan två till tre gånger i veckan.

En snabb hälsosam byt-ut-lista

Hälsosam mat är ju bra, men framför allt kan maten vara snabb att laga. Det gäller bara att veta hur och här kommer några matprodukter som du lätt kan göra mer hälsosamma.

Pannkakor – Byt till att göra proteinpannkakor och du använder fiberhusk, ägg och kokosmjöl/mandelmjöl. Vill du undvika mjölkprodukter kan du steka i kokosfett.

Lasagne – Istället för pastaplattor kan du använda tunna skivor av zucchini eller aubergine.

Spagetti – Använd zucchini som spagetti genom att använda potatisskalaren, grönsakssvarv eller osthyveln. 

Ris – Riv blomkål som bara behöver kokas två till tre sekunder som du ersätter riset med. 

Potatis – Istället för potatis kan du koka broccoli eller blomkål, vilket är ett mycket gott och smakfullt alternativ. Dessutom går det att göra ett riktigt gott mos på blomkål.

Pizza – Du kanske brukar göra hemlagad pizza, då kan du göra en deg med blomkål eller nötmjöl. Annars du använda ost, ägg och fiberhusk som en grund.

14 sep 2020