5:2-dieten - så funkar den

Det är inte ovanligt att man på nätet hittar kampanjer kring olika dieter så väl som kampanj för casino bonus. Men det du ska tänka på när du väljer diet, eller sätt att gå ner är att hitta det som passar dig. Idag tänkte jag skriva om 5:2, som är en diet där du äter normalt 5 dagar av 7 under en vecka. De två dagar som är över är fastedagar. 

Man kan säga att vanliga dagar är de dagar du äter den kost du äter annars, i alla fall sådan mat som inte gör att du går upp i vikt. Det är alltså normala portioner av vanlig mat. Du bör få in minst 600 g frukt och grönt om dagen och välj gärna grövre sorter som kål. Ät gärna grövre spannmålsprodukter, fettsnåla mejeriprodukter och snåla med socker och andra tomma kalorier.

Äta under fastedagar

På de två dagar som är fastedagar, så får du äta, men bara två gånger per dag. Det är lunch och kvällsmat. Som kvinna får dessa bestå av 250 kcal per måltid. Du kan välja vilka dagar i veckan du vill som dessa dagar. 

Vad och hur ska man dricka?

Det är bra att dricka mycket vatten under fastedagarna, det kan hjälpa dig med hungerkänslorna. Det bästa är vanligt kranvatten, men vissa upplever att de känner sig mättare av kolsyrat vatten.

Du kan även dricka te eller kaffe men om du tillsätter mjölk eller socker måste du tänka på att även dessa innehåller kalorier.

13 feb 2020